Blog

Wandelen bij de embalses Guadalhorce en El Caminito del Rey

Dit prachtige natuurgebied bereiken wij vanuit Coín – B&B Finca La Toronja met de wagen via de nieuwe stuk autoweg van de snelweg A-355 richting Málaga waar bij de verbinding met A-357 richting Ardales nemen. Na een klein half uur rijden bereiken we via de afrit Ardales de meren. Beneden aan de afrit nemen we de weg naar rechts richting “El caminito del Rey”. Naar links gaat het naar Ardales (een wit dorp tegen een bergflank).

Na enkele minuten rijden zien we reeds de prachtige meren van Ardales aan onze linker-kant liggen. Deze meren zijn de zomermaanden zeer populair bij de lokale bevolking maar ook zeer interessant voor de mensen die deze streek bezoeken omdat het een plaats is ver-koeling in de warme zomermaanden. Hier kan men aan zwemmen, kano varen, pedalo doen.

We rijden verder door richting “El Caminito del Rey” of koningspad. Bij richtingaa-nwijzing “El Restaurante Mirador” slaan we rechts af, nu rijden we omhoog tot aan de par-king boven na een vijfhonderd meter. Hier hebben we een prachtige zicht over het ganse natuurgebied. Liefhebbers van natuurfotografie kunnen hier van smullen.

Onze wandeling begint hier via een hefboom op een prachtig pad richting het pomphuis van de oude stuwdam. Deels onder onder de sparren en eucalyptusbomen wandelen we omhoog. Halverwege dit pad splits de weg rechts verder boven naar de top waar men na een halfuur wandelen ( privacy en stilte verzekert) genieten van de geuren van tym en ro-zemarijn weeral een prachtig zicht heeft op de Andalusische natuur. Van hier kan men de kloof of in de volksmond “Garganta del Chorro genoemd zien. Niet alleen de kloof ziet men maar ook de wereldberoemde “El Caminito del Rey” onder ons maar ook de vale gie-ren die zweven in de kloof. Na de afdaling terug naar de splitsing nemen we nu de weg naar links, deze daalt richting pomphuis. Na het wandelen door een tunnel (onder enkele grotwoningen) bereiken we nu de ingang naar de beroemde van mijnpad of “ El caminito del Rey”.

De wandeling via het vernieuwde pad duurt ongeveer een 3 uur. Op “youTube” staan er enkele mooie en spannende video’s. Hier aan het pomphuis heeft men de mogelijkheid terug te wandelen naar de wagen via 2 paden, de weg terug naar de tunnel en verder naar de parking. Ofwel de andere weg loopt langs de waterkant onder de schaduw van eucalyp-tusbomen tot de oude stuwdam “Conde de Guadalhorce”. Via een trap komen we boven aan de weg waar een stenen troon staat voor de koning Alfons XIII die in 1921 de stuwdam kwam inhuldigen. Langs de twee restaurants lopen we terug totdat we de aanwijzing zien van El Restaurante Mirador waar wij links afslaan richting wagen.

Deze wandeling is een voorbeeld van de prachtige natuur die Andalusië te bieden heeft, niet alleen qua fauna ( vale gieren, uilen, ijsvogels, zwaluwen, berggeiten, hazen,…) ook van de flora (sparren, eucalyptusbomen, kruiden zoals tym en rozemarijn). Dit gebied leent zich ook perfect tot ornithologische fotografie.

Hopelijk heeft deze kleine beschrijving van de wandeling een betere beeld gegeven wat de prachtige Andalusische natuur te bieden heeft.